Τρίτη 16 Ιουλίου 2013

KOZANH 16/7/13 ANOIXTH ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ Ν.ΚΟΖΑΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ.




Αξιότιμοι, συντοπίτες Βουλευτές

Αύριο καλείστε να ψηφίσετε το πολυνομοσχέδιο- Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016. Ανάμεσα στα πολλά άρθρα αυτού του νομοσχεδίου, ιδιαίτερη προσοχή υπέχει, το άρθρο 100 στο οποίο κανείς δεν έδωσε τη δέουσα σημασία και ίσως δικαίως, γιατί όλοι οι συνδικαλιστικοί φορείς , τα θεσμικά όργανα της Αυτοδιοίκησης, τα ΜΜΕ και σύσσωμη η Κοινωνία, ασχολήθηκαν με το μείζον θέμα των απολύσεων στο δημόσιο τομέα και με την κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.

Στο άρθρο 100, παρ.1, του Πολυνομοσχεδίου, προβλέπεται η επιστροφή των χρημάτων (claw back) από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους αν ξεπεραστεί η μηνιαία προϋπολογισμένη δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για διαγνωστικές πράξεις, νοσήλεια και πράξεις φυσικοθεραπείας, που αντιστοιχεί στο 1/12 των εγκεκριμένων πιστώσεων του ΕΟΠΥΥ και κάθε φορά προσδιορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.

Στην παρ.2 προβλέπεται ότι δεν θα αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ δαπάνες, που θα υποβάλλονται σε αυτόν μετά την πάροδο 20 ημερών από τη λήξη έκαστου ημερολογιακού μήνα, ενώ, στην τελευταία παράγραφο (παρ.5) τονίζεται η αναδρομική ισχύ των παραπάνω από 1/1/13 και έως 31/12/15.

Η υποβολή δαπανών από τους παρόχους δεν θα γίνονται αποδεκτές από τον ΕΟΠΥΥ εάν αυτές δεν κατατίθενται εντός 20 ημερών του επόμενου ημερολογιακού μήνα θα ισχύσει αναδρομικά από 1/1/13. Την εξωφρενική αυτή διάταξη που δεν ενέχει ίχνος δικαίου (πρόκειται περί πραγματικής κλοπής στην ουσία) ο Υπουργός εν τέλει δεσμεύτηκε να την αποσύρει και θα ισχύσει από την ημέρα δημοσίευσης του Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Μετά την περιληπτική περιγραφή του άρθρου 100 θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:

1. Η παρ.1, όπως αντιλαμβάνεστε, εάν εφαρμοστεί θα αποτελέσει την ταφόπλακα των μικρών εργαστηρίων (μικροβιολογικά, ακτινολογικά, πυρηνικά, κυτταρολογικά), συνήθως μονοπρόσωπων ιατρείων όπως είναι τα περισσότερα στην περιοχή μας και των μικρών διαγνωστικών κέντρων που ήδη είναι προβληματικά από τα οφειλόμενα ετών του ΕΟΠΥΥ. Και τούτο, επειδή, το μέτρο είναι οριζόντιο, άδικο και ευνοϊκό υπέρ των μεγάλων διαγνωστικών κέντρων που τελικά ωφελούνται από το claw back. Για να γίνω πιο σαφής, θα σας παραθέσω ένα παράδειγμα. Εάν, για το μήνα Αύγουστο, η δαπάνη που έχει προϋπολογίσει ο ΕΟΠΥΥ ξεφύγει κατά 20%, το ποσό αυτό ισομερώς(!) καλούνται να επιστρέψουν τόσο το μικρό εργαστήριο όσο και το μεγάλο διαγνωστικό κέντρο που με σαφώς υπερδιπλάσιο τζίρο θα μπορεί να αντέξει την έκπτωση και την καθυστέρηση της πληρωμής από τον ΕΟΠΥΥ. Με άλλα λόγια, για την υπέρβαση της δαπάνης θα ευθύνεται κυρίως το μεγάλο διαγνωστικό κέντρο, αλλά το λογαριασμό θα τον πληρώνουν όλοι.

2. Ο περιορισμός των 20 ημερών του επομένου μήνα για την υποβολή δαπάνης του προηγουμένου, είναι εξαιρετικά προβληματικός εάν αναλογιστεί κανείς – και με την καθυστέρηση των οφειλομένων και των τρεχουσών πληρωμών από τον ΕΟΠΥΥ- ότι η υποβολή δαπάνης θα πρέπει να συνοδεύεται από φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα που πιθανόν πολλοί εκ των συναδέλφων δεν θα διαθέτουν, οπότε θα χάνει τα χρήματά του.

3. Η αναδρομική ισχύ του συγκεκριμένου μέτρου από 1/1/13 ουσιαστικά, με έντεχνο τρόπο, «κλέβει» τα δεδουλευμένα των απλήρωτων μηνών του 1ου εξαμήνου του 2013, αφού πολλοί δεν υπέβαλλαν δαπάνη στο οριζόμενο διάστημα. Η πρακτική της αναδρομικότητας δεν συνάδει με πολιτισμένα κράτη και κοινωνίες που σέβονται τον πολίτη και αποτελεί μέγιστη και ακραία πράξη αιφνίδιων τετελεσμένων καταστρατηγώντας κάθε έννοια δικαίου. Ο Υπουργός Υγείας δεσμεύτηκε ότι θα την αποσύρει (οψόμεθα).

4. Η αναδρομικότητα βέβαια για το claw back θα ισχύσει κανονικά από αρχές του 2013 (ουσιαστικά το πρώτο εξάμηνο που ήδη έχουν διενεργηθεί εξετάσεις βάσει της ασφαλιστικής τους τιμής όπως την καθόρισε ο απερχόμενος κ. Σαλμάς και οδήγησε στο όργιο της προκλητής ζήτησης). Θα ζητηθεί δηλαδή από τους συναδέλφους εργαστηριακούς να καταβάλλουν ποσό για εξετάσεις που νόμιμα (βάσει της ασφαλιστικής τιμής εξετάσεων- μειωμένης περίπου κατά 25% από τα επίπεδα του 1989-1991) διενήργησαν και ακόμη περιμένουν να τις πληρωθούν.

Το άρθρο 100 αποτελεί πραγματικά ένα πρόχειρο και καταχρηστικό πόνημα που το επέβαλλε η δημοσιονομική πίεση και η επίτευξη ενός, κατά το μάλλον εκτός πραγματικών συνθηκών και αναγκών, προϋπολογισμού για το 2013. Οι συνέπειες του θα είναι ολέθριες τόσο για τον επιστημονικό κόσμο (τους εργαστηριακούς γιατρούς στην προκειμένη περίπτωση) όσο και για τον πολίτη που θα κληθεί να πληρώνει από την τσέπη του όλες τις διαγνωστικές εξετάσεις λόγω μαζικής εξόδου των εργαστηριακών γιατρών από το ΕΟΠΥΥ.

Τις αντιπροτάσεις στο άρθρο 100 του πολυνομοσχεδίου που αφορούν αποκλειστικά τον τρόπο μείωσης δαπανών του ΕΟΠΥΥ που θα συνοδεύεται από εκπτώσεις και επιστροφές δίκαιες και πρακτικά εφαρμόσιμες τις παραθέτω παρακάτω:

1. Εφαρμογή της κλιμακούμενης αυτόματης επιστροφής (rebate) βάσει του τζίρου κάθε εργαστηρίου με έκπτωση που θα βαίνει κλιμακούμενη ανάλογα με τον όγκο των εξετάσεων και όπως είχε καθοριστεί επί προηγούμενης διοίκησης του ΕΟΠΥΥ με τη μόνη και ουσιώδη διαφορά την απαγορευτική, πρακτικά, διενέργεια εξετάσεων πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο. Ως παράδειγμα, για μαγνητικές τομογραφίες που θα ξεπερνούν τις 200 η έκπτωση ήταν 20% (δηλαδή είτε 200 είτε 2000 εάν διενεργούσε ένα εργαστήριο- και μπορείτε να φανταστείτε τις συνέπειες- η έκπτωση ήταν η ίδια). Να εφαρμοστεί λοιπόν κλιμακούμενη έκπτωση, π.χ. 30% για μαγνητικές >250, 40% για >300, 60% >400 και ούτω καθ εξής. Με τον τρόπο αυτό η εκτέλεση ακριβών εξετάσεων θα περιοριστεί γιατί απλούστατα αυτός που θα τις εκτελεί μετά από έναν συγκεκριμένο αριθμό δεν θα έχει καθόλου κέρδος, το αντίθετο μάλιστα. Ταυτόχρονα, θα μειωθεί και η προκλητή ζήτηση που διογκώθηκε υπέρμετρα με την εφαρμογή της ασφαλιστικής τιμής (χαμηλότατης τιμής εργαστηριακών εξετάσεων) επί υπουργίας Σαλμά, και διογκώθηκε γιατί το γινόμενο τιμή εξέτασης x όγκος εξετάσεων διατηρούνταν σταθερό ή και αυξάνονταν ώστε να διατηρούνται ή και να αυξάνονται τα κέρδη. Το κυριότερο όμως όλων, είναι ότι στην ουσία το rebate ως πλαφόν, εξασφαλίζει τον οικονομικό σχεδιασμό του ΕΟΠΥΥ διαχέοντας το κόστος και τον τζίρο προς όλες τις διαθέσιμες συμβεβλημένες μονάδες παροχής υπηρεσιών.

2. Το ποσοστό της έκπτωσης που θα αφορά μόνο μεγάλο όγκο εξετάσεων θα κυμαίνεται αυξανόμενο ανάλογα με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ και τις υπερβάσεις που διαπιστώνονται, όπως άλλωστε προβλέπεται στον Κανονισμό του ΕΟΠΥΥ με στόχο ο ΕΟΠΥΥ να καταστεί λειτουργικός και να εξυπηρετούνται οι Ασφαλισμένοι του.

3. Να καταργηθεί το χρονικό όριο των είκοσι ημερών για την κατάθεση των δαπανών ή να αρθεί η υποχρέωση κατάθεσης της μηνιαίας φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και να έχει τουλάχιστον διάρκεια ισχύος 2 μηνών αντί για έναν που ισχύει σήμερα με την προϋπόθεση ότι επιτέλους ο ΕΟΠΥΥ θα πληρώνει στην ώρα του με χρονικό ορίζοντα 90 ημερών όπως ήδη ψηφίστηκε στα μεσοπρόθεσμα τις οφειλές του όπως ο νόμος ορίζει.

Αξιότιμοι κκ Βουλευτές

Βασιζόμενος στην ευθυκρισία και το αίσθημα δικαίου που σας διακατέχει ευελπιστώ ότι θα αποτρέψετε την οικονομική εξόντωση μιας επαγγελματικής επιστημονικής ομάδας όπως οι εργαστηριακοί γιατροί και θα καταψηφίσετε το άρθρο 100 του πολυνομοσχεδίου αντιπροτείνοντας λύσεις βιώσιμες, οικονομικά αποδοτικότερες, λειτουργικά αποτελεσματικότερες και προπάντων δικαιότερες.
Με τιμή

Βασιλακόπουλος Α. Βασίλειος

Καρδιολόγος

Πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου Κοζάνης
ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ.
Ξ. Τριανταφυλλίδη 19 Κοζάνη 5011 TΗΛ: 2461034652

- Posted using BlogPress from my iPad

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου